Jak se vyznat ve vyúčtování elektřiny a plynu 2024?

Jak se vyznat ve vyúčtování elektřiny a plynu 2024?

Vyúčtování energií je jedním z nejdůležitějších dokumentů, které vám váš dodavatel pravidelně posílá - najdete v něm totiž přehledně sepsané veškeré informace o vaší spotřebě. Pro mnohé z nás je ale orientace ve spleti údajů trochu náročná. Jak se v tom tedy vyznat? A co vše na vyúčtování najdete? Tady jsme sepsali podrobný návod na to, jak se ve vyúčtování vyznat, kdy ho vůbec očekávat i jak probíhá jeho reklamace.

Co je vyúčtování za energie? 

Jak už jsme naznačili v úvodu, vyúčtování energií je souhrnný přehled o vaší spotřebě elektřiny nebo plynu za uplynulý rok. Každý měsíc totiž platíte zálohy, které by měly pokrýt odhadovanou spotřebu na základě minulého období. Jednou ročně váš dodavatel porovná skutečnou spotřebu s tím, co jste na zálohách zaplatili

 

Na základě tohoto porovnání vyjde buď přeplatek, který vám dodavatel vrátí, nebo nedoplatek, který musíte zaplatit. Podle vyúčtování, resp. přeplatku či nedoplatku, se následně upravují i zálohy na další rok. Vyúčtování elektřiny i plynu pak zahrnuje řadu údajů, od základních informací o vás jako zákazníkovi až po podrobné rozpisy jednotlivých poplatků a sazeb.

TIP: Co dělat, když nezaplatíte za elektřinu a vznikne dluh?

 

 

Jak vypadá vyúčtování za elektřinu?

Vyúčtování za elektřinu se obecně skládá ze tří částí označených písmeny A, B a C. Dokument tak přehledně popisuje základní údaje i detaily o spotřebě, tarifu a poplatcích.

Část A

V této části najdete ty nejdůležitější informace. Kromě informací o vás jako zákazníkovi a o vašem odběrném místě tu  zjistíte, zda budete doplácet nebo naopak můžete čekat vrácení přeplatku. A najdete tu i výši nových záloh, pokud se budou měnit. 

 
  • Identifikace zákazníka: Jedná se o vaše jméno, adresu a zákaznické číslo, které vám pomůže při komunikaci s dodavatelem
  • Přeplatek nebo nedoplatek: Výsledek porovnání skutečné spotřeby a měsíčních záloh. Z tohoto čísla zjistíte, zda máte platit nebo vám dodavatel vrátí peníze. 
  • Výše nových záloh: Částka, kterou budete platit každý měsíc v následujícím roce, resp. Zúčtovacím období. 
  • Údaje o odběru a zaplacených zálohách: V této části také najdete informaci o tom, kolik jste celkem odebrali energie a kolik jste zaplatili na zálohách.
  • Kontaktní údaje dodavatele: Veškeré informace o společnosti, která vám elektřinu dodává. Budou se vám hodit hlavně v případě, kdy chcete vyúčtování reklamovat. 

Část B

Tady najdete podrobněji rozepsané informace o vaší spotřebě a distribuční sazbě. Je zde také uveden způsob odečtu energie i údaje o složení ceny za energie. 

  • EAN kód odběrného místa: Unikátní identifikátor pro místo, kde elektřinu odebíráte. 
  • Distribuční sazba: Typ vašeho tarifu, který určuje podmínky a ceny, např. D01d budou mít místa s nízkou spotřebou, D57d pak odběratelé s vysokou spotřebou a tzv. nočním proudem. Kód tarifu se může lišit, vždy tu ale najdete vysvětlení, co znamená. 
  • Měření: Informace o tom, jak proběhl “způsob odečtu”. Najdete tu buď odečet distributorem, samoodečet nebo odhad distributora. Pokud se tohle číslo a stav vašeho elektroměru zásadně liší, využijete reklamaci (podrobněji níže). 
  • Obchodní část ceny: V této sekci bude vypsána spotřeba a jednotková cena vašeho produktu, poté položka nazvaná “stálá platba” a daň z elektřiny. 
  • Regulovaná část ceny: Tady najdete rozepsaný zbytek vaší ceny. Platí se za jistič, distribuci ve vysokém a nízkém tarifu, sysémové služby, činnost operátora trhu a podporované zdroje energie. 
  • Další informace: Na závěr této části pak najdete historii spotřeby a plateb za dané období. 

Část C

V poslední části jsou sepsány doplňující informace, které vám mohou pomoci lépe pochopit vaše vyúčtování a práva. Najdete tu: 

  • Podmínky reklamace: Postup pro případ, že ve vyúčtování najdete chybu.
  • Trvání smlouvy a možnosti jejího ukončení: Tohle jsou obzvlášť důležité informace, pokud plánujete přechod k jinému dodavateli elektřiny
  • Informace o původu elektřiny: Zajímavé v případě, kdy část elektřiny pochází z obnovitelných zdrojů.

TIP: Přečtěte si více o zelené elektřině.

  • Rozpis nových záloh: Výši už znáte z úvodní části, zde jsou doplněny splatnosti a údaje pro platby. 

Jak vypadá vyúčtování za plyn?

Vyúčtování plynu je velmi podobné tomu za elektřinu. Na první straně najdete základní přehled, který zahrnuje přeplatek či nedoplatek za energie, celkovou spotřebu plynu a zálohy na další období. 

Spotřeba plynu je zde uvedená v kilowatthodinách (kWh) místo metrů krychlových (m³), takže to jednoduše srovnáte s elektřinou. 

V detailu pak vyúčtování za plyn zahrnuje další poplatky, např. za distribuci plynu (fixní a variabilní složky podle oblasti) a stejně jako u elektřiny, i zde najdete podrobnosti o tarifu, číslo odběrného místa a údaje o dodavateli.

Kdy chodí vyúčtování elektřiny a plynu? 

Jedna z nejčastějších otázek - Kdy chodí vyúčtování za energie? - nemá jednoznačnou odpověď. Vyúčtování elektřiny a plynu chodí obvykle jednou za rok, a to většinou na jaře. Přesný termín nicméně závisí na tom, jakého máte dodavatele a kdy začíná vaše zúčtovací období. Pokud máte na vyúčtování uveden 1. leden, bude se vyúčtování týkat období od ledna do prosince. Můžete se ale setkat i s vyúčtováním od 1. dubna do 31. března. Existují pak dvě varianty vyúčtování: 

Roční vyúčtování energií
Roční vyúčtování
je standardní typ, který zahrnuje odečty spotřeby provedené distributorem. V klasickém termínu jednou za rok vám pak přijde vyúčtování elektřiny či plynu.

Mimořádné vyúčtování energií
Pokud ale potřebujete vyúčtování dříve, můžete požádat o mimořádné vyúčtování, například pokud řešíte vyúčtování energií v pronájmu a čeká vás stěhování nebo přepis odběrného místa. Občas se ale u mimořádného vyúčtování můžete setkat s poplatkem vašeho dodavatele.

 
 

Kdo hlídá, kolik energií spotřebuji?

Zajímá vás, kdo ověřuje, kolik toho vlastně “spálíte”? Odečet spotřeby elektřiny i to, že k vám elektřina “doteče” má na starosti distributor. Ve většině Česka je to ČEZ Distribuce, na jihu a na Moravě EG.D (E.ON) a v Praze PREdistribuce. Při měření spotřeby k vám buď dojde a informace z elektroměru opíše nebo informace odečte dálkově (pokud máte chytrý elektroměr). V domácnostech s dvoutarifním elektroměrem se ještě spotřeba rozdělí na vysoký tarif (VT) a nízký tarif (NT), což vám umožňuje ušetřit, pokud využíváte spotřebiče s vyšší spotřebou během levnějšího tarifu, tzv. „nočního proudu“.

TIP: Tady jsme sepsali vše o tom, kdo je distributor a kdo dodavatel.

Kdo určuje, kolik to bude stát?

Už jsme to zmínili při popisu vyúčtování elektřiny, ale shrneme to ještě tady. Když distributor zjistí, kolik energie jste spotřebovali, pošle informaci do systému státní společnosti OTE. Ten pak data přepošle vašemu dodavateli, který vše spočítá a vystaví vám vyúčtování. Celková cena elektřiny a plynu zahrnuje tržní a regulovanou část. Tržní poplatky určují dodavatelé (energie, obchodní marže, provozní náklady apod.), regulované poplatky pak určuje stát, resp. Energetický regulační úřad a jsou pro všechny stejné (distribuce, systémové služby, obnovitelné zdroje).

 
 

Jak reklamovat vyúčtování? 

Na reklamaci vyúčtování elektřiny či plynu máte právo, pokud na vyúčtování najdete nesrovnalosti. Ideální je reklamovat písemně, abyste měli potvrzení o zaslání. Dodavatel má pak zákonem danou lhůtu 15 dnů na vyřízení. Pro případné spory je k dispozici Energetický regulační úřad, který může pomoci situaci vyřešit.

Sečteno podtrženo

Vyúčtování za energie, ať už jde o elektřinu nebo plyn, je pro každou domácnost zásadní dokument, který shrnuje roční spotřebu, zálohy a výslednou částku k úhradě či vrácení. Pečlivě ho prostudujte, a pokud narazíte na nesrovnalosti, nečekejte s reklamací. Při správném pochopení jednotlivých položek a včasné kontrole můžete předejít nepříjemným překvapením ve formě vysokých nedoplatků.

Navíc, pokud jste s vyúčtováním nespokojeni nebo zjistíte, že platíte zbytečně vysoké částky, je čas na změnu. Přechod k jinému dodavateli vám může přinést lepší podmínky, výhodnější sazby a úsporu nákladů. Při výběru nového dodavatele využijte různé kalkulátory úspor a zaměřte se nejen na cenu, ale také na stabilitu i kvalitu zákaznického servisu.