Vyčkávat v rámci dodavatele poslední instance, nebo ne?
Otázku z titulku tohoto článku si kladou v posledních dnech bez nadsázky statisíce lidí. Většinou jde o zákazníky zkrachovalých dodavatelů, jako byla například společnost Bohemia energy. A vyplatí se tedy vyčkávat v rámci dodavatele poslední instance, nebo ne?
„Odpověď je velmi jednoduchá: Nabídky dodavatelů poslední instance nevyužívejte ani o chvíli déle, než je nutné,“ zdůrazňuje Juraj Ondris, generální ředitel českého zastoupení společnosti SPP, která je dodavatelem plynu a elektřiny.
Jinými slovy: je skvělé, že jste díky společnostem, které ze zákona plní tuto úlohu, nezůstali ani bez plynu, ani bez elektřiny. Ale jak už také ví většina z těch, kterých se dodavatelé poslední instance ujali, znamená to také násobně vyšší ceny a velmi vysoké zálohy. V některých případech dokonce tak, že určená částka převyšuje schopnosti řádně je platit. Do problémů se dostávají především rodiče samoživitelé či lidé odkázáni na invalidní nebo starobní důchody.
U dodavatelů poslední instance platíte vysoké ceny
V současné době jsou dodavateli poslední instance v závislosti na konkrétním regionu v případě elektřiny společnosti ČEZ Prodej, E.ON Energie a Pražská energetika. Pro plyn jsou to E.ON Energie, innogy Energie (dříve RWE Energie) a Pražská plynárenská. Vzhledem k aktuální situaci se však všichni, jejichž původní dodavatel energií přestal plnit své závazky, musí připravit na to, že platit budou za energie více.
„V režimu dodavatelů poslední instance (DPI) jsou ale tyto částky z mnoha důvodů extrémně vysoké, především proto, že i oni musí nakupovat energie pro tyto neplánované zákazníky v tuto chvíli, kdy je jejich cena na historickém maximu,“ vysvětluje generální ředitel českého zastoupení SPP Juraj Ondris.
Proč si za energie připlatíte?
Příčin této nečekané situace je hned několik. Kromě těch geopolitických je to především systém emisních povolenek, spekulace s kterými jejich cenu vyhnali do extrémních výšin. Především se však po koronavirové odmlce naplno rozjel průmysl a s hospodářským oživením vzrostla spotřeba elektřiny a plynu, což jejich cenu automaticky zvýšilo.
Navíc se ovšem ukázalo, že evropské zásobníky na přicházející zimu nejsou zcela naplněné, a protože především dodávky plynu byly nejisté, poptávka vytočila nabídku. Zhruba se tak podzimní elektřina prodává za 2,5x vyšší ceny, zatímco cena plynu stoupla za posledního půl roku více než trojnásobně.
Není tedy dokonce ani vyloučeno, že po Bohemia energy neustojí tuto turbulentní situaci také další menší dodavatelé na tuzemském trhu, kteří nemají nakoupené zásoby. Skokové nárůsty cen je dostávají do patové situace. „Velké firmy, jako je například právě SPP, by si však se současnou, byť nelehkou situací měly poradit,“ uklidňuje Juraj Ondris.
Uzavřete řádnou smlouvu co nejdříve
Výše popsaná situace je současně návodem, co dělat, pokud jste se ocitli u dodavatele poslední instance. V DPI můžete být sice šest měsíců – avšak pozor, maximálně, ale nevyčkávejte a co nejrychleji přejděte do „normálního“ režimu. Každý den se vám totiž „spočítá“ na vyúčtování. Vaším novým dodavatelem se může klidně stát i dodavatel poslední instance, důležité však je, uzavřít s ním běžnou řádnou smlouvu.
Bohužel, jak již bylo řečeno, nikdo vám jako novým zákazníkům nenabídne ceny, na které jsme byli zvyklí z minulosti. Aktuální maximální ceny elektřiny a plynu musejí dodavatelé promítnout do svých ceníků. „Důrazně bych však doporučoval, abyste se obrátili opravdu na důvěryhodné dodavatele, abyste o něj vzápětí zase nepřišli,“ zdůrazňuje Juraj Ondris z SPP.
Nenechte se napálit
Rozhodně ale nepanikařte a nenechte se přemluvit některým z podomních prodejců, protože tito energošmejdi využívají situace. Opatrní buďte i na nabídky po telefonu. V klidu si tedy u počítače projděte současné možnosti a využijte srovnávače energií, které najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu či u solidních společností, jako je například SPP. Pohlídejte si, zda je v tarifu zahrnuta i DPH.
„Můžete také vybraného nového dodavatele kontaktovat i telefonicky nebo osobně. Ale obrňte se prosím trpělivostí. My jsme například navýšili počet pracovníků našeho zákaznického centra, ale ani tak nemohu vzhledem k zájmu garantovat, že někteří lidé nebudou muset chvíli čekat,“ vysvětluje Juraj Ondris a dodává: „Pokud někdo potřebuje smlouvu hned, protože ne všechny firmy nové zákazníky přijímají, lze si ji například u nás bez prodlení vyřídit z pohodlí domova i přes www.spp.cz.