Žádost o převod odběru energií vs. zrušení odběrného místa: Jak postupovat?

Žádost o převod odběru energií vs. zrušení odběrného místa: Jak postupovat?

Pokud se chystáte na zrušení odběrného místa elektřiny či plynu, nebo na převod odběru na jiného zákazníka a máte strach z papírování, nemusíte se bát. Ve skutečnosti vás čeká jen několik jednoduchých kroků a přepis či zrušení proběhne hladce. V tomto článku vám vysvětlíme, co je vlastně odběrné místo, jak podat žádost o převod odběru elektřiny a na co si dát pozor, pokud se rozhodnete odběrné místo zrušit úplně.

Co je odběrné místo?

Odběrné místo elektřiny či plynu je konkrétní fyzická lokalita, kde dochází k odběru energie. Každé odběrné místo má své označení – EAN v případě elektřiny a EIC v případě plynu. Jedná se o unikátní identifikátor, který slouží k přesné identifikaci místa spotřeby. Tento kód najdete na faktuře nebo smlouvě s dodavatelem. Odběrné místo je důležité znát v následujících situacích:

Jak podat žádost o převod odběru elektřiny?

Při změně odběratele elektřiny je třeba provést přepis odběrného místa. Tento proces zahrnuje následující kroky:

  1. Nejdříve je potřeba ověřit podmínky převodu. Než začnete jednat, prostudujte si smlouvu se stávajícím dodavatelem. Pokud jste vázáni na dobu určitou, mohou vás za předčasné ukončení smlouvy čekat sankce.
  2. Poté si připravte potřebné údaje. Pro podání žádosti o převod odběru elektřiny budete potřebovat EAN odběrného místa, poslední stav elektroměru (ideálně doložený fotografií), datum převodu, kdy má dojít k předání odběrného místa novému zákazníkovi, doklad o vlastnictví nebo užívacím právu (kupní smlouva nebo smlouva o nájmu), kontaktní údaje současného i nového odběratele.
  3. Připravte se na převod. Vše proběhne na základě žádosti o převod odběru elektřiny, kterou vyplňuje původní i nový odběratel. Dodavatelé většinou mají online formuláře nebo vše můžete vyřídit na pobočce.
  4. Vyplňte žádost a předejte ji dodavateli. Vyplněnou žádost a všechny potřebné dokumenty odešlete přímo dodavateli energií. Pokud chce nový odběratel změnit dodavatele, je potřeba starou smlouvu ukončit, a u nového dodavatele uzavřít novou.
  5. Nakonec počkejte na potvrzení. Dodavatel na základě podkladů provede administrativní změny a potvrdí nový odběr. Proces může trvat i několik týdnů, záleží na dodavateli a typu smlouvy.

Na co si dát pozor při převodu odběru elektřiny?

Při přepisu elektřiny mohou nastat situace, které celý proces zkomplikují. Dejte si proto pozor na pár věcí.

Neuhrazené pohledávky: Nový odběratel by si měl ověřit, zda na odběrném místě nejsou žádné nedoplatky. Pokud existují, musí je uhradit původní odběratel.

Správné odečtení elektroměru: Vždy si při převodu elektřiny zapište aktuální stav elektroměru a ideálně si ho vyfoťte. Předejdete tak případným sporům o vyúčtování spotřeby.

Výpovědní lhůty a podmínky dodavatelů: Změna odběratele může být u některých smluv podmíněna výpovědní lhůtou nebo sankcemi za předčasné ukončení.

Přepis včas: Pokud se elektřina včas nepřepíše na nového odběratele, může dojít k odpojení odběrného místa a nutnosti opětovné aktivace, což bývá zpoplatněno.

Co dělat, pokud chcete odběrné místo úplně zrušit?

Pokud nemovitost opouštíte a víte, že nový odběratel v ní hned tak nebude, můžete ukončit smlouvu a odběrné místo zrušit. Průběh je podobný jako při přepisu.

Nejdříve svému dodavateli odešlete žádost o ukončení odběru elektřiny či plynu. Budete potřebovat EAN či EIC odběrného místa, adresu, číslo elektroměru/plynoměru a pár informací o odběrateli.

Je také potřeba zaznamenat stav elektroměru či plynoměru ke dni ukončení odběru, poté proběhne jeho demontáž a je téměř hotovo. Nakonec se ujistěte, že je smlouva ukončena správně a vyžádejte si potvrzení.

Převod odběru elektřiny nemusí být složitý

Přepis odběru elektřiny je běžnou administrativní záležitostí – pokud tedy dodržíte postup, vše proběhne hladce. Klíčem je včasná komunikace s dodavatelem, přesné odečtení elektroměru a vyplnění a dodání potřebných dokumentů.

Pokud se chystáte převést elektřinu na nového odběratele, postupujte systematicky a nezapomeňte si všechny kroky potvrdit písemně. Tak předejdete případným nesrovnalostem v budoucím vyúčtování.