Co dělat, když nezaplatíte za elektřinu a vznikne dluh?

Co dělat, když nezaplatíte za elektřinu a vznikne dluh?

Občas se to prostě stane. Přehlédnete složenku za elektřinu, nepotvrdíte platbu v bance nebo prostě zrovna nevycházíte s penězi. Pak už myslíte jen na jedno: “Jak dlouho trvá odpojení elektřiny?”. Pokud se v takové situaci ocitnete, nepanikařte. Vždy to jde řešit a věřte, že slušní dodavatelé elektřiny jsou tomu nakloněni. Co tedy dělat, když máte dluh na elektřině a hrozí její vypnutí? A jak to vlastně celé probíhá? Vše jsme sepsali tady v článku.

Nejdřív vám přijde upozornění od dodavatele

Pokud jste celou situaci sami nezačali řešit hned v začátku, první signál, že jste nezaplatili za elektřinu vám přijde od dodavatele energie. Podle toho, jaké kontaktní údaje jste poskytli dostanete e-mail či SMS, případně vám někdo zavolá nebo vám přijde doporučená upomínka poštou.

Pokud na nic z toho nebudete reagovat a dluh na elektřině nezaplatíte, dostanete doporučenou upomínku podruhé. Tady už se vyplatí dodavatele kontaktovat a začít problém řešit, hrozí totiž vypnutí elektřiny. Druhá upomínka nejenže upozorňuje na nedoplatek, ale také hrozí fyzickým odpojením elektroměru.

Jak dlouho trvá odpojení elektřiny? Pokud nezaplatíte ani po druhé upomínce, za zhruba  1 až 2 týdny si budete muset svítit baterkou. A tím to nekončí. Při nezaplacených pohledávkách vzniká úrok jehož výši si každý dodavatel stanovuje sám. Většinou jde o 0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení.

Kontaktujte svého dodavatele

Pokud tedy víte, že nezvládnete za elektřinu zaplatit, nenechávejte problém vyhnít. Čím dřív to sami začnete řešit, tím to bude snazší. Nejste první ani poslední, kdo se v takové situaci ocitl a dodavatelé jsou na takové situace připraveni. Co nejdříve proto dodavatele kontaktujte.

  • Vysvětlete svou situaci: Otevřeně sdělte dodavateli, že máte finanční problémy. Vysvětlete, proč nemůžete zaplatit fakturu včas a nastiňte, kdy očekáváte, že se situace zlepší. Nemusíte mít strach, nikdo vám v tuto chvíli nebude trhat hlavu. Naopak, čím dřív to začnete řešit, tím spíš vám dodavatel vyjde vstříc.
  • Dohodněte si splátkový kalendář: Většina dodavatelů je ochotna vám nabídnout splátkový kalendář. Dlužnou částku si tak rozložíte do několika menších splátek, které budete schopni postupně uhradit.
  • Požádejte o prodloužení termínu: Pokud splátkový kalendář není nutný, ale jen potřebujete více času můžete požádat o prodloužení termínu splatnosti. Někteří dodavatelé vám mohou poskytnout čas navíc, abyste za elektřinu zaplatili.

Co dělat, když už došlo k odpojení elektřiny?

Pokud vám byla elektřina odpojena, není vše ztraceno. Abyste však mohli být znovu připojení k distribuční síti, je potřeba udělat pár věci:

  1. Zaplaťte dlužnou částku: Bez toho to prostě nepůjde. Aby vám doma znovu šla elektřina, je potřeba zaplatit všechny pohledávky.
  2. Požádejte o opětovné připojení: Když máte zaplaceno, kontaktujte svého distributora a požádejte o znovu připojení elektroměru. Ještě před tím bude potřeba, aby váš elektroměr zkontroloval revizní technik, který ověří, že je vše v pořádku.
  3. Zaplaťte poplatek za připojení: Znovu připojení k síti vás obvykle vyjde na 2000 Kč.

Jak dlouho trvá opětovné připojení?

Opětovné připojení elektřiny může trvat i několik dní. Záleží na tom, jak rychle se vám podaří uhradit dluh a jak brzy bude k dispozici revizní technik. Pokud jde vše hladce, elektřina se do vaší domácnosti vrátí přibližně do 2 pracovních dnů od zaplacení dluhu.

Nepanikařte a problémy řešte včas

Pokud se dostanete do situace, kdy zapomenete zaplatit za elektřinu nebo nevyjdete z penězi, nepanikařte a jednejte. Kontaktujte svého dodavatele, vše vysvětlete a domluvte se na dalším postupu. Pokud víte, že problémy nejsou krátkodobé, můžete se obrátit na různé neziskové organizace nebo na státní instituce. A pokud už došlo k odpojení, není vše ztraceno. Znovu připojení je otázkou dnů. Včasná reakce a otevřenost vám může ušetřit nejen nervy, ale ve výsledku i peníze.